Tänään sain sukulaisen, hyvän ystäväni vieraaksi. Harvoin minulla käy vieraita, vaikka kovin paljon tykkäänkin kestitä ja olla kavereiden seurassa. Siksipä tällaiset illat, jolloin tulee vieras, on mukava myöskin siinä mielessä, että saa laittaa herkkuja hyvällä syyllä ;) Äkkiä kiirehdin koulusta kotiin pyöräyttämään tonnikalapiirakan, johon olen saanut vinkkiä hyvältä opiskelukaveriltani. Pohja on omaa käsialaa, mutta täyte on kaverini idea. Erittäin hyvää, helppotekoista ja suht halpaa suolaista syötävää!

Tomaattinen tonnikalapiirakka

Pohja:

100 g huoneenlämpöistä margariinia

1 1/2 dl kaurahiutaleita

2 dl vehnäjauhoja

ripaus leivinjauhetta

3-4 tl vettä

Nypi margariini, kaurahiutaleet ja jauhot ryynimäiseksi seokseksi. Lisää vesi ja leivinjauhe ja sekoita tasaiseksi palloksi. Vuoraa taikinalla voideltu piirakkavuoka ja esipaista pohjaa 150 asteessa 10 minuuttia.

Täyte:

2 prk tonnikalaa vedessä

2 kananmunaa

n. 1 dl ruokakermaa

n. 4 rkl tomaattipyrettä

ripaus suolaa, mustapippuria ja pizzamaustetta

1 tomaatti

sinihomejuustoa oman maun mukaan

Valuta tonnikalasta vesi. Sekoita valutettu tonnikala, kananmunat, ruokakerma, tomaattipyre sekä mausteet tasaiseksi massaksi ja kaada massa esipaistetun pohjan päälle. Leikkaa tomaatti lohkoiksi ja asettele lohkot piiraan päälle. Murusta sinihomejuustoa päälle oman makusi mukaan. Paista 200 asteessa noin 25 minuuttia.

Tarjoa esim. rucolasalaatin kera sekä tämän iiiihanan valkoviinin:

Espanjalainen puolikuiva valkoviini, Viña Esmeralda. Suht arvokas viini, mutta tästä meillä tykätään. Minä olen punaviini-ihmisiä, mutta tämä lienee melkein ainut valkkari, mikä minulle käy :)