Leivontakärpänen puraisee minua aina näin iltasella, ainakin tällä viikolla... :D Ei oikein ole muuten ollut aikaa, niin täytyy yrittää käyttää illankin tunnit hyödykseen. Minulla loppuu perjantaina harjoittelu ja minulla on ollut siellä harjoitteluparina aivan ihana ihminen. Leivoin tänään amerikkalaisia taatelileipiä, joita vien parilleni perjantaina viimeisen harjoittelupäivän kunniaksi. Hän on jaksanut kuunnella valituksiani, stressaamistani sekä tukenut ja auttanut niin paljon, että on kiva jotenkin muistaa häntä :)

Nämä amerikkalaiset taatelileivät ovat minun suurta herkkua, olen tehnyt näitä ensimmäistä kertaa pari vuotta sitten jouluna ja tykästyin heti. Minulla on vain lehdestä kopioitu ohje nykyisin käytössä, mutta jos en ihan väärin muista, niin ohjeen alkuperä on parin vuoden takaisessa Kodin kuvalehdessä. Nämä ovat ihanan sitkeitä ja tuovat mukavaa joulun tunnelmaa jo keittiöön. En raaskinut ostaa joitain aineita vain näitä varten, joten kirjoittan sulkuihin omat sovellukseni.

2058352.jpg

Minusta on kiva antaa lahjansaajalle lista, mitä leivonnaiset sisältävät :)

Amerikkalaiset taatelileivät, n. 30 kpl

200 g voita tai margariinia

2 1/4 dl sokeria

1 munankeltuainen

2 rkl siirappia (laitoin 2 rkl fariinisokeria sekä 1 rkl hunajaa)

1 dl silputtua taatelia

3 tl vaniljasokeria

5 dl vehnäjauhoja

2 tl soodaa (laitoin 2 tl leivinjauhetta)

Vaahdota huoneenlämpöinen rasva ja sokeri. Lisää keltuainen, siirappi ja silputut taatelit. Sekoita sooda ja vaniljasokeri jauhoihin. Lisää jauhoseos siivilän läpi seuloen taikinaan. Muovaa taikina pötköksi ja jaa noin 30 palaksi. Muovaa palat pallosiksi ja lado ne harvakseltaan leivinpaperilla peitetylle pellille, taikinapallot leviävät kakkusiksi. Paista 200- asteisessa uunissa kauniin ruskeiksi.

2059584.jpg

Näyttääpäs leivinpaperi likaiselta, hih. Mutta leivinpaperiarkkia tulee käytettyä usempaan kertaan säästösyistä :)